تاروت شناسیتاروت کبیر

کارت تاروت کبیر شماره ۱۰- چرخ اقبال

معنی کارت چرخ اقبال در جهت درست: خوش شانسی، کارما، چرخه زندگی، سرنوشت، نقطه عطف، ایجاد تغییر و تحول و تغییرات موفقیت آمیز

معنی برعکس کارت چرخ اقبال: بدشانسی، فشارهای منفی خارجی و غیر قابل کنترل

تصویر شناسی و نماد شناسی

در این تصویر چرخ اقبال همیشه گردان را مشاهده می کنیم که سرنوشت انسان ها را بالا و پایین می برد. این مفهوم عامیانه این کلید است، اما نمادهای فراوانی را که ترسیم می کند، اهمیت بسیار لطیف تر و عمیق تر این کلید را می رساند.

هشت عقربه چرخ اقبال درست مثل ستاره ی هشت پر در کلید شماره ی ۱۷ می باشد(۱-۷-۸)؛ آن ها نماینده ی انرژی تابناک عالم هستند. ضمنا این طرح ۱۰ بار روی لباس «ابله» کارت تاروت کبیر (۰) تکرار شده است. در چهار گوشه عکس چهار تصویر از علامات ثابت صورت فلکی مشاهده می کنید؛ گاو به برج ثور، شیر به ابرج اسد، عقاب برج عقرب و انسان یا فرشته به برج دلو شاره دارد که هر کدام نماینده یک فصل سال یعنی بهار، تابستان، پائیز و زمستان هستند و در مجموع باز همان چرخه زندگی و بازگشت به شروع را نشان می دهند.

و مجسمه ی ابوالهول بحالت سکون در بالای چرخ نماینده ی خرد و اصل نیروی تعادل و ثبات در حین چرخش است و پیام آور این حقیقت است که ما انسان ها همواره تابع تصادف و اتفاقات نیستیم بلکه قادر هستيم بواسطه ی تهذیب و تعلیم، روش های زندگی خود را تغییر دهیم.

این کلید نشانگر چرخش همیشگی یک سال و جریان زندگی انسان ها در آن می باشد. چرخ بصورت دایره فاقد ابتدا و انتها و مظهر ابدیت و جاودانگی است. (مرکز دایره کانون وحدت است).

نماد الهه های مصری در کارت چرخ  اقبال

ماری که از چرخ پایین می رود تایفون(Typhon) الهه مصری شرارت در یکی از اشکال معروف خود می باشد. ضمنا به این دلیل از تایفون استفاده شده که نماینده ی نیروی زندگی در نزول خود به مرحله ی ظهور است. این همان نیرویی است که به فرمان «جادوگر» کارت شماره ۱ تاروت کبیر در باغ زندگی نزول می کند.
در طرف راست چرخ اقبال، در حال اوج گیری، الهه ی دیگری از مصری باستان با سر شغال را مشاهده می کنید که نامش هرمانوبیس Hermanubis است که ترکیبی از دو الهه یونانی و مصری Hermes و Anubis  می باشد. او بدنی شبیه انسان و سری از حیوان شغال دارد. هرمانوبیس نمایند ی قوه ی تعقل است که همیشه آرزوی بالا روی و صعود را دارد، در حالیکه شر همواره در حال نزول به تاریکی و نیستی، و از هم پاشیدن خود و محیط اطرافش می باشد.

نماد دایره در کارت چرخ اقبال

چرخ از سه دایره تشکیل شده است، که دایره درونی نمایشگر نیروی خلاق است، دایره وسطی نیروی شکل دهنده، و دایره خارجی نمایانگر دنیای مادی است و این مطابق با همان مکتب رمزی و اسرار آمیزی است که در رابطه با سه ردیف تاج «کشیش اعظم» کارت شماره  5 تاروت کبیر دیده می شود.

بیشتر بخوانید:
آشنایی با رموز تصاویر تاروت
نمادهای فال تاروت
فال تاروت کبیر
آموزش جامع فال تاروت

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن